tisdag 30 oktober 2012

A piece of cake

 
Igår när vinden ven som värst utanför husknuten
 
tyckte jag att det var dags att koka lite te o baka bröd;))

 
Hade lite jäst hemma, så valet föll ganska snabbt på ett av favoritbröden;
 
Leilas focaccia ♥

 
Fyllningen kan man ju variera precis som man vill,
 
på ena brödet hade jag oliver, soltorkad tomat, rosmarin o flingsalt,
 
o på andra samma + lök.

 
Grundrecept:
 
25 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl special
 
(Beskrivning finns på s 161 i boken, vill ni ha den så säg till!)

 
Lätt taberas av mig o barnen, o när maken kom
 
hem till slut blev det tomt på plåtarna...;)

 
Alla mätta o nöjda, bara att städa köket igen då...!
 
****
 
Idag är jag ledig, o jag har varit ute o grejat lite i trädgården
 
o fixat bland blomkrukor o pynt härhemma.
 
Skönt att bara vara, nångång ♥♥
 
 
Ha en härlig dag!!
 
 
Kram
 
Fia

3 kommentarer:

HOUSE of ADELA sa...

Ser ju gudars gott ut Fia! Jag behöver nog en beskrivning med...:)) Ska det jäsa också?=) Tack för recept, ska absolut testas!
Mysigt att vara ledig och bara skrota runt, jag är ju bortskämd med det en del dagar när man jobbar kväll och natt:) Fortsätt och myyyyyyys nu! ♥

Kramar
Adela

Otaliga projekt sa...

Låter som en bra dag, att bara vara. När jag började läsa ditt inlägg om focaccian så tänkte jag slänga mig i bilen och kvista över, men insåg ganska snabbt är jag var för sent ute....
Kram Sarah

Malin`s Diner sa...

Foccacia är mitt favoritbröd, gärna med mycket olivolja och vitlök och flingsalt. Mmmmm!

Jag jobbar deltid som lärare, så liiite ledigt har jag. Sedan har jag turen att min sambo är intresserad av bokföringsbiten, så den slipper jag.

Kram på dig!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...